مسی | لیونل مسی

مسی در آمریکا قهرمان شد | جام قهرمانی دیگری مانده تا مسی از آن خود نکند؟

لیونل مسی به همراه تیم اینترمیامی به جام ساپورترز شیلد رسید و هدف بعدی‌اش قهرمانی در لیگ آمریکاست تا این جام را هم به کارنامه پرافتخارش اضافه کند.
مسی در آمریکا قهرمان شد | جام قهرمانی دیگری مانده تا مسی از آن خود نکند؟

به گزارش کاپیتان نیوز، لیونل مسی و اینترمیامی موفق شدند برای اولین بار در تاریخ باشگاه، جام «ساپورترز شیلد» را کسب کنند و به اولین هدف خود در فصل ۲۰۲۴ لیگ MLS برسند.

مسی که با دو گل در نیمه اول به تیمش کمک کرد تا در بازی چهارشنبه با نتیجه ۳-۲ مقابل تیم کلمبوس پیروز شود، از عملکرد عالی تیمش در این فصل که بهترین جایگاه را در جدول مسابقات کسب کرده، تمجید کرد. او در مصاحبه‌ پس از بازی با تحلیل‌گر فصل MLS، دیگو والری، گفت: «خوشحالم، برای گروه خوشحالم. ما می‌دانستیم تیمی داریم که می‌تواند برای این هدف بجنگد و از همان ابتدا مطمئن بودیم که به آن دست خواهیم یافت. بازیکنان ما توانایی این کار را دارند و واقعاً خوشحالم که اولین هدف را محقق کردیم. حالا به آینده فکر می‌کنیم.»

کمتر از دو ماه پس از شکست ۳-۲ مقابل کلمبوس که باعث حذف میامی از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگزکاپ شد، میامی این بار با حضوری بهتر و به لطف مسی (که به دلیل مصدومیت از ناحیه مچ پا نتوانست در بازی قبلی شرکت کند) و یک ضربه سر تعیین‌کننده از سوی لوییس سوارس بازی را به نفع خود تمام کرد.

مسی درباره تیم کلمبوس گفت: «حریف امروز خیلی قوی بود. آنها قهرمان فعلی و قهرمان لیگزکاپ هستند و به یک فینال دیگر رسیده‌اند. تیم بسیار خوبی هستند.»

کلمبوس حتی با یک بازیکن کمتر، با اخراج رودی کاماچو در دقیقه ۶۳ به دلیل دریافت کارت زرد دوم، می‌توانست حداقل به تساوی برسد. اما دریک کلندر، دروازه‌بان میامی، ضربه پنالتی کچو هرناندس را در شش دقیقه مانده به پایان بازی مهار کرد و پیروزی میامی را تضمین کرد. مسی در این باره گفت: «آنها یک بازیکن کمتر داشتند و ما تحت فشار زیادی قرار گرفتیم و تا آخرین لحظه جنگیدیم و سختی کشیدیم. این نشان می‌دهد که تیم ما چه ویژگی‌هایی دارد.»

با کسب جام ساپورترز شیلد، مسی از زمان پیوستن به میامی در اواسط سال ۲۰۲۳ تاکنون دو جام به دست آورده و تیم را به قهرمانی لیگزکاپ نیز رسانده است. شماره ۱۰ افسانه‌ای اکنون با ۴۶ جام، رکورد جهانی بیشترین جام‌ها در سطح باشگاهی و ملی را دارد.

فوق‌ستاره آرژانتینی گفت: «هدف از ابتدا مشخص بود: ما می‌خواستیم تیمی پیشرو باشیم، تسلط بر توپ داشته باشیم و به حریفان فشار بیاوریم. سپس بازیکنان مهمی به تیم پیوستند که به ما کمک کردند از نظر بازی و شخصیت تیمی رشد کنیم. ما در هر بازی تلاش می‌کنیم که در رقابت باقی بمانیم.»

میامی با وجود غیبت مسی به مدت بیش از سه ماه در تابستان به دلیل تعهدات ملی و مصدومیت، بهترین تیم لیگ در سال ۲۰۲۴ بود.

مسی افزود: «همان‌طور که اخیراً گفتم، ما در لیگزکاپ خیلی خوب رقابت کردیم اما بسیاری از بازیکنان هم غایب بودند. در طول سال مصدومیت‌های زیادی داشتیم و تقریباً هیچ وقت نتوانستیم به طور کامل دور هم جمع شویم. در طول کوپا آمریکا پنج بازی را از دست دادم و با تیم‌های سختی که در صدر جدول بودند روبرو شدیم و نتایج بسیار مثبتی کسب کردیم. این نشان‌دهنده قدرت تیم ما است.»

هدف بعدی جام MLS؟

مسی که تاکنون در ۱۷ بازی این فصل ۱۷ گل و ۱۵ پاس گل داشته، می‌تواند تیم میامی را به رکورد تاریخی امتیازات در یک فصل MLS برساند. دو بازی باقی مانده و میامی اکنون ۶۸ امتیاز دارد؛ پنج امتیاز کمتر از رکورد ۷۳ امتیازی نیو انگلند رولوشن در سال ۲۰۲۱.

با این حال، مسی بیشتر به اضافه کردن قهرمانی MLS  به کارنامه‌اش و ویترین افتخارات میامی علاقه‌مند است.

او گفت: «فکر می‌کنم رکوردشکنی در کسب امتیاز موضوع دوم است. هرچند که فرصتی عالی برای ثبت رکورد در تاریخ داریم، اما این کمترین دغدغه ما است.»

میامی برای اولین بار در تاریخ باشگاه میزبان بازی‌های پلی‌آف MLS خواهد بود و با کسب شیلد همچنین برتری میزبانی تا فینال جام MLS در تاریخ ۷ دسامبر را تضمین کرده؛ مشروط بر اینکه تا آن مرحله پیش بروند.

مسی گفت: «اولین هدف محقق شد. ما یک مزیت بزرگ داریم و آن این است که تمام بازی‌ها را در خانه انجام خواهیم داد. فکر می‌کنم ما در خانه خیلی قوی هستیم. بازی در هر ورزشگاه MLS در خارج از خانه آسان نیست و بازی در خانه به ما برتری بزرگی می‌دهد. حالا باید این موضوع را ثابت کنیم.»/ خبر ورزشی

درخشش لیونل مسی در بارسلونا
لیونل مسی بعد از ورود به وارد آکادمی نوجوانان بارسلونا مورد توجه مربی خود قرار گرفت، مربی این بازیکن متوجه استعداد بالایش شده بود و تصمیم گرفت که در تیم بارسلونا با او قرارداد ببندند؛ یعنی در سن 13 سالگی وارد آکادمی حرفه ای شده بود تا این که اولین قرارداد رسمیِ او برای حضور در تیم در سال 2005 امضا شد.
لیونل مسی بعد از درخشش در تیم مبتدیان B و مبتدیان A باشگاه در 16 سالگی در ترکیب اصلی بارسلونا به میدان رفت.

مسی به همراه بارسلونا 10 قهرمانی لا لیگا، 7 قهرمانی کوپا دل ری (جام حذفی اسپانیا)، 8 قهرمانی سوپرجام اسپانیا، 4 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، 3 قهرمانی سوپرجام اروپا و 3 قهرمانی جام باشگاه‌های جهان را کسب کرده‌است.

تصمیم بزرگ لیونل مسی بین آرژانتین و اسپانیا
پیشرفت مسی باعث شده بود که تیم ملی اسپانیا به دلیل دورگه بودنش از او بخواهد که در تیم جوانان حضور پیدا کند. اما این پیشنهاد را نپذیرفت و ترجیح داد در تیم ملی آرژانتین بازی کند.

مسی اولین گل خود برای تیم ملی آرژانتین را در 1 مارس 2006 در یک بازی دوستانه مقابل کرواسی به ثمر رساند. او اولین و تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که شش بار فاتح عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال جهان و هفت بار برندهٔ جوایز توپ طلا و شش بار برندهٔ جوایز کفش طلای اروپا شده‌ است.
اولین جام جهانی مسی در سال 2006
مسی اولین جام جهانی را در سال 2006 تجربه کرد که در آن زمان جوانترین بازیکن آرژانتین بود و در رقابت فیفا حضور پیدا کرده بود. اولین بازی آنها 5 به صفر به اتمام رسید؛ اما متأسفانه در بازی های نهایی توسط آلمان حذف شدند.

لیونل مسی در جام جهانی 2010 و 2014
مسی در جام جهانی های مختلفی با تیم ملی آرژانتین حضور داشته است. او در جام جهانی 2010، برای اولین بار در یک تورنمنت اصلی پیراهن شمارهٔ 10 را برای آرژانتین به تن کرد و در بازی سوم مرحلهٔ گروهی به عنوان کاپیتان حضور داشت.

مسی جام جهانی را با چهار گل و یک پاس گل به عنوان سومین گلزن برترِ جام به پایان رساند. مسی در این تورنمنت چهار بار بهترین بازیکن زمین شد و بعد از بازی فینال به عنوان بهترین بازیکن توپ طلا را برنده شد.

لیونل مسی در جام جهانی 2018
در جام جهانی 2018 روسیه تیم ملی آرژانتین در گروه D با تیم‌های کرواسی، ایسلند و نیجریه همگروه شد. یاران مسی در اولین بازی مقابل تیم ایسلند قرار گرفتند و بازی با نتیجه 1–1 به پایان رسید، تنها گل آرژانین را سرخیو آگوئرو به ثمر رساند.

تیم آرژانتین در دومین بازی مقابل کرواسی 3 گل از تیم کرواسی دریافت و شکست خورد. مسی و هم تیمی‌هایش در آخرین بازی مرحله گروهی به مصاف نیجریه رفتند و آرژانتین توانست 1–2 نیجریه را شکست دهد و با توجه به باخت ایسلند، به عنوان تیم دوم گروه D به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند.

گل آرژانتین به نیجریه را مسی به ثمر رساند و توانست پس از دیگو مارادونا و گابریل باتیستوتا به سومین آرژانتینی، تبدیل شود که در سه جام جهانی مختلف گلزنی می‌کند.

تیم ملی آرژانتین در یک هشتم نهایی مقابل فرانسه قرار گرفت و بازی با نتیجه 3–4 به پایان رسید و آرژانتین حذف شد. لئو مسی در این بازی 2 پاس گل داد.

خداحافظی لیونل مسی از تیم ملی آرژانتین
مسی بعد از گل نکردن پنالتی خود در فینال کوپا آمریکای قرن مقابل شیلی در 26 ژوئن 2016 اعلام نمود که به دلیل چهار سال ناکامی از تیم ملی آرژانتین خداحافظی می کنم.

ورود مسی به بارسلونا به واسطه بیماریش
مسی چند سال بعد در اکادمی حرفه‌ای، فوتبال را ادامه داد. هر چقدر بزرگتر می شد، بیشتر دیگران را متوجه استعداد خودش می کرد و وقتی که فقط 11 سال سن داشت، پزشکان متوجه کمبود هورمون رشد در بدن او شدند که درمانش ارزان نبود.

کار به جایی کشیده بود که هر شب باید تزریق هورمون رشد را انجام می داد؛ اما هزینه ها خیلی سنگین بود و از طرفی استعداد بالایش هم سر و صدا کرده بود؛ او از طریق یک آشنا به باشگاه بارسلونا معرفی شد و کارلس رکساچ مدیر باشگاه حاضر شد تمام هزینه های درمانی او را پرداخت کند، به شرطی که مسی به اسپانیا نقل مکان کند و با این باشگاه قرارداد ببندد.

درخشش لیونل مسی در بارسلونا
لیونل مسی بعد از ورود به وارد آکادمی نوجوانان بارسلونا مورد توجه مربی خود قرار گرفت، مربی این بازیکن متوجه استعداد بالایش شده بود و تصمیم گرفت که در تیم بارسلونا با او قرارداد ببندند؛ یعنی در سن 13 سالگی وارد آکادمی حرفه ای شده بود تا این که اولین قرارداد رسمیِ او برای حضور در تیم در سال 2005 امضا شد.
لیونل مسی بعد از درخشش در تیم مبتدیان B و مبتدیان A باشگاه در 16 سالگی در ترکیب اصلی بارسلونا به میدان رفت.

مسی به همراه بارسلونا 10 قهرمانی لا لیگا، 7 قهرمانی کوپا دل ری (جام حذفی اسپانیا)، 8 قهرمانی سوپرجام اسپانیا، 4 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، 3 قهرمانی سوپرجام اروپا و 3 قهرمانی جام باشگاه‌های جهان را کسب کرده‌است./ نمناک